Формування творчої самостійності учнів у навчально-виховному процесі ліцею «Престиж»

Експериментальна база: ліцей «Престиж»

Термін проведення експерименту: 2013-2018 роки.

Науковий керівник: Митник О.Я, доктор педагогічних наук, професор кафедри початкової освіти та методик природничо-математичних дисциплін Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка; Буковська О.І., кандидат педагогічних наук, заступник директора ліцею «Престиж» з науково-методичної роботи.

Актуальність експериментально-дослідної роботи.

Провідною метою освіти сьогодення є виховання особистості учня-діяча, учня, який буде спроможний у своїй подальшій життєдіяльності створювати матеріальні й духовні цінності, змінювати на краще суспільне життя й себе, аналізувати й оцінювати наслідки цих змін. У такого учня має бути сформована творча самостійність як інтегративне утворення особистості, яке складається з мотиваційного, пізнавального та соціального компонентів. Творча самостійність як творча діяльність, заснована на здатності відхилятися від традиційних способів розв’язання задачі, дасть можливість учням навчитися генерувати нові ідеї, орієнтуватися в новій ситуації в умовах самостійного вирішення проблеми.

Основна ідея експериментально-дослідної роботи.

Виконання дослідження «Формування творчої самостійності учнів у навчально-виховному процесі ліцею «Престиж» м. Києва» передбачає становлення пізнавально -активної, реально й творчо мислячої, відкритої до спілкування, самокритичної особистості учня, сформованість творчої самостійності як інтегративного утворення особистості, яке складається з мотиваційного, пізнавального та соціального компонентів, розробку технологічних прийомів створення учнями різноманітних продуктів дитячої творчості на уроках з дисциплін природничо-математичного циклу, розробку методичного посібника «Формування творчих здібностей учнів 5-9 класів на уроках з дисциплін природничо-математичного циклу».

Інформаційне та організаційно-методичне забезпечення формування творчої самостійності учнів буде створено на прикладі дисциплін природничо-математичного циклу.

Об’єкт експериментально-дослідної роботи: навчально-виховний процес у ліцеї «Престиж» м. Києва, професійна підготовка вчителя, який викладає дисципліни природничо-математичного циклу, до формування в учнів творчої самостійності.

Предмет експериментально-дослідної роботи: зміст, форми, методи, засоби навчання у загальноосвітньому навчальному закладі щодо формування в учнів творчої самостійності на уроках з дисциплін природничо-математичного циклу.

Мета експериментально-дослідної роботи полягає у розробці моделі формування творчої самостійності учнів 5-9 класів у межах навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу (на прикладі дисциплін природничо-математичного циклу) та її експериментальної апробації.

Завдання експериментально-дослідної роботи:

  • Вивчити та проаналізувати стан розробки проблеми формування творчої особистості у межах навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу у психолого-педагогічній та методичній літературі.
  • Вивчити та проаналізувати динаміку готовності вчителя, який викладає дисципліни природничо-математичного циклу, до формування в учнів творчої самостійності.
  • Розробити та науково обґрунтувати зміст та структуру творчої самостійності учнів як інтегративного утворення особистості, яке складається з мотиваційного, пізнавального та соціального компонентів.
  • Розробити модель формування творчої самостійності учнів 5-9 класів у межах навчально-виховного процесу загальноосвітнього навчального закладу (на прикладі дисциплін природничо-математичного циклу)
  • Розробити, теоретично обґрунтувати та експериментально перевірити технологічні прийоми створення учнями різноманітних продуктів дитячої творчості на уроках з дисциплін природничо-математичного циклу.
  • Здійснити апробацію моделі формування творчої самостійності.
  • Провести на всіх етапах експерименту діагностику досягнень учнів, рівня сформованості умінь творчої самостійності, ефективності пропонованої методичної системи (використання існуючих діагностик та розробка власного комплексу діагностичного інструментарію).
  • Розробити методичний посібник «Формування творчих здібностей учнів 5-9 класів на уроках з дисциплін природничо-математичного циклу».
  • Поширити досвід експериментальної роботи через публікації, участь у науково-практичних конференціях тощо.

Механізм реалізації експериментально-дослідної роботи.

У ході роботи за темою буде розроблено критерії та показники ефективності інноваційної моделі; розроблено та проведено діагностику розвитку творчих та інтелектуальних здібностей учнів та їх здатності орієнтуватися в інформаційному просторі; здійснено організацію та проведення постійно діючого семінару-практикуму «Інноваційна діяльність педагогічних працівників в умовах дослідно-експериментальної роботи»; проведено моніторинг ефективності інноваційної моделі; здійснено поширення досвіду експериментальної роботи через публікації, участь у науково-практичних конференціях тощо; проведено Київську науково-практичну конференцію: «Формування творчої самостійності учнів 5-9 класів у межах навчально-виховного процесу ліцею «Престиж» .

Результатами дослідно-експериментальної роботи мають стати: сформованість творчої самостійності як інтегративного утворення особистості, яке складається з мотиваційного, пізнавального та соціального компонентів, розробка технологічних прийомів створення учнями різноманітних продуктів дитячої творчості на уроках з дисциплін природничо-математичного циклу, розробка методичного посібника «Формування творчих здібностей учнів 5-9 класів на уроках з дисциплін природничо-математичного циклу».

Leave a Reply